Rzym – prawdziwe wieczne miasto…

by

Nie ma na świecie tak fenomenalnej stolicy jak Rzym. Starożytne kolumny, niezliczone fontanny, średniowieczne i barokowe kościoły oraz pałace, które stanowią prawdziwe wieczne miasto. Gdybyśmy chcieli zobaczyć wszystko, to co jest historyczne i interesujące sądzę, że próba ta skończyłaby się  fiaskiem.

Do Rzymu dotarliśmy bez jakichkolwiek problemów. Urlop mieliśmy się w sierpniu i ze względu na wysokie temperatury panujące w okresie tym, większość Włochów wyjeżdża, a ulice miast w jakimś stopniu zapełniają się tylko turystami. Dwa dni spędziliśmy w Rzymie i jest to na pewno zbyt krótki czas aby zobaczyć wszystkie ciekawe miejsca niekoniecznie te najbardziej słynne jak: Koloseum, Panteon ale także te, mniej odwiedzane lecz również interesujące ze względu na swoją historię. W ostatniej chwili zarezerwowaliśmy pokoje w hotelu, który był około 500 metrów od granic Watykanu. Urokliwe, z rzymskim klimatem pokoje z włoskim śniadaniem kosztowały 35€ za osobę.

Rzym

Nie pamiętam jak ten hotel się nazywał, ale szukając informacji na jego temat znalazłam wiele innych miejsc noclegowych w ścisłym centrum w podobnej cenie. Po zameldowaniu się wyruszyliśmy na kolację oraz wieczorne podboje Rzymu. Tak na prawdę drugi dzień był dla nas wyzwaniem, ponieważ mieliśmy w planach zobaczyć dość sporo zabytków, a zwiedzanie zaczęliśmy od najbliższego nam miejsca czyli Watykanu.

Watykan, to kolejna enklawa na terytorium Włoch, którą miałam okazję zobaczyć. Pod względem powierzchni jest to najmniejsze państwo na świecie. Plac Św. Piotra jest bardzo interesujący. Obelisk, który stoi na tym placu jest jednym z trzynastu egipskich obelisków i mierzy 39,81 m. wysokości. Pochodzi on z XIII w. p.n.e. Na placu znajdują się także dwie fontanny. Jedna z nich została wykonana w 1613 roku przez Carlo Moderno i nosi nazwę Fontanna Czterech Papieży. Drugą wykonał w 1675 roku Bernini i zwana jest Fontanną Św. Oficjum.

Po prawej stronie znajduje się Pałac Apostolski, oficjalna rezydencja papieska. Nazywany jest także Świętym Pałacem, Pałacem Papieskim lub Pałacem Watykańskim. Watykan używa też nazwy Pałac Sykstusa na cześć papieża Sykstusa V.

Rzym

Jedną z najbardziej znanych budowli w Watykanie jest Bazylika Św. Piotra. Udział w budowie tej bazyliki brał także Michał Anioł, gdzie do swojej śmierci kierował tym projektem. Jego rzeźby do dnia dzisiejszego zajmują odpowiednie miejsca w bazylice, a freski można zobaczyć w Kaplicy Sykstyńskiej.

W bliskiej okolicy Watykanu wsiedliśmy do autobusu i pojechaliśmy  na małą przejażdżkę po Rzymie. Przez okna autokaru mogłam zobaczyć most i Zamek Św. Anioła zwanym wcześniej Mauzoleum Hadriana. Budowa jego została rozpoczęta ok. 135 r. a zakończona w 139 r.

Kolejnym miejscem, do którego dotarliśmy, był Plac Wszystkich Ludzi.

Rzym

Plac ten przez wiele lat był miejscem publicznych egzekucji a ostatnią wykonano w 1826 r. W 1589 r. Papież Sykstus V umieścił na środku placu egipski obelisk przeniesiony z Circus Maximus. W końcu dojechaliśmy w miejsce, gdzie zaplanowaliśmy sobie mały odpoczynek. Popijając kawę mogliśmy podziwiać Ołtarz Ojczyzny – pomnik Wiktora Emanuela II.

Obok znajduje się Plac Wenecki, który stanowi jeden z ważniejszych punktów turystycznych tego miasta. Poniżej na zdjęciu widać Kościół Matki Bożej z Lorento – Santa Maria di Lorento, zaś obok znajduje się Kościół Santissimo Nome di Maria al Foro Traiano z bliźniaczą kopułą. Po prawej stronie widnieje Kolumna Trajana wzniesiona w 113 r. w Rzymie na Forum Trajana.

Forum to jest największym i najpóźniej zbudowanym rzymskim forum. Budowa jego trwała 6 lat. Poniżej za zdjęciach widać ruiny Bazyliki Ulpia oraz hale targowe Trajana, które kiedyś składały się z aż sześciu poziomów.

Rzym

Po drugiej stronie ulicy znajdują się ruiny Świątyni Wenus Rodzicielki.

Spacerując dalej mogliśmy podziwiać Forum Romanum zwanym także Forum Magnum. Jest to najstarszy plac miejski w Rzymie. Był głównym politycznym, religijnym i towarzyskim ośrodkiem starożytnego Rzymu, w miejscu tym odbywały się najważniejsze uroczystości publiczne.

W miejscu tym w okolicy Koloseum znajduje się apsyda Świątyni Wenery i Romy. Poniżej na zdjęciu widać także wieżę Kościoła Św. Franciszki Rzymianki z X w.

Rzym

Umęczeni 38-stopniowym upałem dotarliśmy do Koloseum, które wywarło na nas ogromne wrażenie. Amfiteatr Flawiuszów, bo tak go kiedyś nazywano wzniesiony został w latach 70-72 do 80 n.e. Jest to bardzo duża budowla, w której kiedyś rozgrywane były igrzyska.

Obok Koloseum znajduje się Łuk Konstantyna Wielkiego. Zbudowany został w latach 312 – 315 dla uhonorowania dziesięciolecia sprawowania władzy przez cesarza Konstantyna, także dla uczczenia jego zwycięstwa nad Maksencjuszem.

Zwiedzanie Rzymu zakończyliśmy wieczorem. Korzystając z zaproszenia na kolacje od znajomej nam rodziny włoskiej, która mieszka w pobliskim Fiumicino, postanowiliśmy w międzyczasie schłodzić nasze rozgrzane od słońca ciała i wykąpać się w morzu Tyrreńskim. Rozmyślając o Rzymie jako o ,,wiecznym mieście,,  jestem w stanie stwierdzić, że można go wiecznie zwiedzać. Zastanawiam się nad kolejną wyprawą do tego Cesarstwa Rzymskiego, lecz problemem jest to, na ile dni zaplanować taki urlop aby zobaczyć jeszcze więcej. To, co teraz widziałam, to tak naprawdę niewiele. Ile czasu trzeba znaleźć na zwiedzanie wszystkich kościołów, bazylik, Forum Augusta czy Boarium, Bramę Srebrników, Plac Navona i Fontannę Czterech Rzek, Mauzoleum Konstancji, Schody hiszpańskie i Kościół Trinita dei Monti, Kapitol, Panteon, obeliski egipskie, teatry, Usta Prawdy. Myślę, że Rzym odwiedzę jeszcze parę razy i za każdym będę starała się zobaczyć coś innego i nowego dla mnie 🙂