Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa…królowa kanarów

by

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa – pierwszy raz jadę w rejony, gdzie panuje wieczna wiosna. Siedzę i patrzę się na walizkę oraz moją szafę i nie wiem, co mam ze sobą zabrać. Kurta zimowa wisi na wieszaku, a w niej czapka, szalik i rękawiczki. Pierwszymi rzeczami, które włożyłam do mojego bagażu był kostium kąpielowy i szorty, lecz nie byłam pewna, czy w ogóle  je założę. Jak się ubrać do samolotu, co włożyć do bagażu podręcznego aby się w samolocie przebrać, co ogólnie ze sobą zabrać, czy więcej ubrań letnich czy swetrów i długich spodni? To był mój ponad godzinny dylemat. Jak to wszystko zaplanować aby w walizce znalazły się najbardziej przydatne rzeczy?W Pruszkowie mamy temperaturę -5°, a na Teneryfie +22°.

Po nieprzespanej nocy, która związana była z pakowaniem się oraz dość wczesnym wylotem z Warszawy o godzinie 4:30, w końcu doczekaliśmy się chwili, gdzie naszym oczom ukazały się Teneryfa oraz wulkan Teide ponad chmurami widziane z okien samolotu.

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa…królowa kanarów

Miło było rozprostować obolałe nogi po prawie sześciogodzinnym locie. Gdy poczułam bardzo ciepły powiew wiatru, zdjęłam swoją kurtkę, podwinęłam rękawy koszuli i cieszyłam się ze słonka, którego promienie padały na moją twarz. Transfer z lotniska Aeropuerto de Tenerife Sur do hotelu Lagos Blue Sea w Puerto de Santiago trwał godzinę. Pierwsze co zrobiliśmy po rozpakowaniu bagaży, to wybraliśmy się na spacer po tym ładnym miasteczku. Przez całe popołudnie zwiedzaliśmy pieszo Puerto de Santiago. Dość sporo czasu poświeciliśmy na przyglądanie się sześciusetmetrowym klifom wpadającym do oceanu zwanym Los Gigantes. Widok na te klify robi ogromne wrażenie, więc polecam je wszystkim odwiedzającym Teneryfę.

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa

W międzyczasie postanowiliśmy także odpocząć na jednej z ławek, która znajdowała się na tarasie widokowym. Wpatrując się w fale bijące o skały, w rosnący aloes i kaktusy, słuchając szumu oceanu, dopiero wtedy dotarło do mnie, że nasz urlop na dobre się rozpoczął. Po trzech godzinach lenistwa wróciliśmy do hotelu, po czym stwierdziłam, że bez dobrego kremu z filtrem UV nie jest się w stanie tutaj funkcjonować.

Pogoda bardzo nas zaskoczyła i już pierwszego dnia wiedziałam, że zabrałam zbyt mało ubrań letnich i za dużo spodni oraz bluz. Najbardziej śmialiśmy się z mojej ocieplanej kamizelki 🙂 Pogodę mieliśmy porównywalną do tej, gdy we wrześniu byliśmy w Grecji, a nawet były chwile gdzie twierdziliśmy, że jest zbyt gorąco i trzeba się schować w miejsce, do którego nie docierają promienie słoneczne. Pierwszego dnia mogliśmy zaobserwować zjawisko pogodowe, które nazwa się ,,Kalima” , czyli jest to piasek nad oceanem atlantyckim znad marokańskiej części Sahary, ogranicza on widoczność, przynosi suche gorące powietrze, a wtedy temperatury na wyspach Kanaryjskich potrafią sięgać 40 °C

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa

Kolejny dzień spędziliśmy na pieszych wycieczkach po okolicy oraz na wylegiwaniu się na plaży Playa de la Arena, która dla mnie była o tyle inna, że zamiast pięknego żółtego piasku, miała czarny piach, który z daleka wyglądał jak brudny 😀 Biorąc do ręki garść tego piasku zauważyłam, że jest on bardzo delikatny i w ogóle nie brudzi. Samo to, że jest on czarny jak smoła było tak fajne, że na tej plaży mogłabym leżeć całymi dniami.

Teneryfa jest bardzo dużą wyspą, która powstała około 20 mln lat temu. Znajdziemy na niej wszystko to, co można znaleźć o różnych porach roku w Europie. Jest to kraina pełna kontrastów, na północy deszcz, na południu słońce, na Teide śnieg a poniżej Sahara. Na jednej części wyspy znajdują się plantacje bananów, a na innej bujne lasy z paprociami, piaszczyste wydmy, zielone doliny oraz ogromne pola zastygłej lawy.

Postanowiliśmy zwiedzić wyspę wypożyczonym autem. Najpierw z racji pozytywnej opinii wybraliśmy się do wypożyczalni firmy Cicar, lecz z braku aut w wybranym przez nas terminie, skierowaliśmy sie do konkurencyjnej wypożyczalni, która była obok Atlas Renta Car. Na ponad trzy dni wypożyczyliśmy auto klasy D: SEAT Leon 1.6 z 2011 r. w kwocie 120€. Auto sprostało naszym oczekiwaniom, choć na krętych drogach i stromych wzniesieniach w okolicy Masca strasznie się umęczyło 🙂 Wyprawę do tej miejscowości postanowiłam opisać w osobnym poście , ponieważ jest to tak urocze miejsce, że zasługuje na osobny, wyróżniony post, w którym znajdzie się większość zdjęć, które tam zrobiłam.

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa

Mieliśmy także okazję odwiedzić niewielkie miasteczko Las Galletas, w którym znajdował się bardzo ładny park z kaktusami oraz pieszymi szlakami.

Kolejną miejscowością, którą zwiedziliśmy na chłodniejszej, północnej części wyspy było Garachico. Miasto to zostało zniszczone po wybuchu wulkanu na początku XVIII w., ocalał tylko kościół i fragmenty murów. Miejscowość ta słynie także z basenów utworzonych z zastygłej lawy.

Do naszego hotelu wracaliśmy drogą TF82. Pośród chmur, ze wzgórz spoglądaliśmy na północną część wyspy oraz ocean atlantycki. Kolejny dzień przyniósł nam sporo niespodzianek. Z Puerto de Santiago wyjechaliśmy kierując się do parku ,,Parque Nacional del Teide” mając na sobie szorty oraz tshirty, gdyż termometry wskazywały 24° C, a w międzyczasie musieliśmy dostosować swój ubiór do temperatury +5°C. Park ten oraz wulkan Teide opiszę także w osobnym poście. W ciągu tej podróży klimat zmieniał się wielokrotnie. Upały, wiatr i deszcz towarzyszyły nam przez cały dzień 🙂

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa

Wracając z naszej wycieczki, na jednym z tarasów widokowych spostrzegliśmy, że pod Los Gigantes znajduje się port.

Kolejnego dnia wybraliśmy się w tym kierunku. Bardzo pozytywnie zaskoczyła nas ta część miasta. Port jest niewielki ale pięknie wtapia się w krajobraz klifów. W trakcie kręcenia filmiku, gdzie w roli głównej były to ryby o przeróżnej wielkości oraz barwie okazało się, że w kadr wpłynęła mi płaszczka 🙂 Było to o tyle interesujące, że ja jej nie zauważyłam, bo wyglądała jak jedna ze skał, które były obok. Plaża w Los Gigantes jest mała i kamienista. Spędziliśmy na niej około 4 godzin wpatrując się w te przepiękne klify.

Ostatniego dnia wymeldowaliśmy się z hotelu o godzinie 11. Zabraliśmy ze sobą wszystko to co potrzebne jest do odpoczynku na plaży. Postanowiliśmy na niej spędzić całą resztę dnia. Słońce jak w każdy inny dzień paliło mocno naszą skórą, a ocean wyjątkowo nie był spokojny. Zakaz kąpieli nie przestraszył turystów i za wszelką cenę próbowali walczyć z około 3-4 metrowymi falami. To były tak duże fale, że Ci co przyszli później na plaże, nie byli świadomi tego, że nie jest wskazane rozkładać swój ręcznik czy leżak bliżej wody. Niejednokrotnie byliśmy świadkami jak fala porywa rzeczy osobiste.

Wyspy Kanaryjskie, Teneryfa

Ze smutkiem na twarzach wracaliśmy do hotelu po nasze bagaże. Trudno nam było wracać do Polski z tak przepięknej wyspy. W samolocie nie mogłam znaleźć sobie wygodnej pozycji do spania. Sześć godzin lotu w fotelu, który nie jest przystosowany do takiego odpoczynku, z rozgrzanym ciałem oraz poparzoną częścią nogi od słońca, nie była to przyjemna podroż. W drodze powrotnej rozmyślałam o tym, że jak wrócę na Teneryfę, to odwiedzę góry Anaga i północną cześć wyspy, a może to będzie w przyszłym roku? 😀

Teneryfa – przykładowe ceny:

• Salami ( 225g.) od 1e
  • Whisky 12e za 0,5l
  • W restauracji: ośmiornica z frytkami i warzywami (dwie duże ośmiornice) 10e
  • W restauracji:  kalmar, około dziesięciu krążków w cieście wraz z frytkami i warzywami 10e
  • W restauracji: pieczywo czosnkowe (dziesięć kromek) 4e
  • Olejek do opalania (w zależności od wielkości i firmy) 8-20e

Teneryfa – przykładowy koszt wycieczek fakultatywnych:

• Muzeum wina plus obiad z winem 15e
  • ,,Tapas tour” wycieczka łajbą po oceanie atlantyckim pośród pływających delfinów + Lunch 3 1/2h 45e
  • ,, Buenos dias tour” wycieczka łajbą po oceanie atlantyckim pośród pływających delfinów 2h 30e